font-awesome-load
material-design-icons-load
de | en | fr
Connect | Favorites (0) | My searches (0) | Basket (0) | Museum für Ostasiatische Kunst | Barrier-free | FAQ
 
 
  • Reproduction-no.: rba_d012743
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Walz, Sabrina, 23.01.2009
    Mochizuki Gyokusen, Flowers, Japan, Inv.-Nr. A 197
Blumen,

[Blumen]

Mochizuki Gyokusen (japanese: 望月玉泉)
Japan
Edo-Zeit (1603-1868), datiert 1898 (2. oder 6. Januar)
Bild

115,0 x 51,0 cm
Farben auf Seide

Inscription

Signatur: Gyokusen & Gyokkei & Gyokushū & Gyokusō & Gyoku'ei Signatur von Mochizuki Gyokusen und vier seiner Schüler (darunter sein Sohn Gyokkei) (Beschreibung)

Siegel, Transkription: Gyoku'ei & Gyokushū & Gyokusō, Beschreibung: zwei weitere Siegel sind ungelesen

Literature

Japanische Malerei, Köln 1956, Katalog-Nr. 44

 
Hide

Werner Speiser, Japanische Malerei und Graphik - Gedächtnisausstellung zum 100. Geburtstag von Adolf Fischer

edited by Museum für Ostasiatische Kunst

Köln 1956

Fischer, Japanisches Tagebuch, 1938, Abbildung 7

 
Hide

Frieda Fischer, Japanisches Tagebuch. Lehr- und Wanderjahre

München 1938

Köln MOK, Splendid Impressions, 2011, VII-12, S. 303 f.

 
Hide

Doris Croissant, Yukio Lippit, Melissa McCormick, Matthew P McKelway und Josua S. & Trede, Melanie Mostow, Splendid Impressions: Japanese Secular Painting 1400-1900 in the Museum of East Asian Art, Cologne

edited by Doris Croissant

edited by Museum für Ostasiatische Kunst & Hotei Publishing

Leiden 2011

Exhibitions

Goldene Impressionen, Köln 2011

 
Hide

Splendid Impressions. Japanese secular painting 1400-1900 & Goldene Impressionen. Japanische Malerei 1400-1900

 29.10.2011-.0..0. 201 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst

Japanische Malerei, Köln 1956

 
Hide

Japanische Malerei und Graphik

 09.05.1956-05.08.1956 Köln, Eigelsteintorburg

Explanations for this object

The work was painted during a new year’s visit of Adolf and Frieda Fischer to Gyokusen’s studio. He started with the peony, followed by his students, who each added a motif, signature and stamped their seal. The collaboration of painters on so-called ‘party scrolls’ had been fostered since the 18th century as evidence of friendship between rival artists. Gyokusen was among the Nihonga painters active in Kyôto in the late 19th century, who was also known abroad. At the World Fairs in Paris (1889) and Chicago (1893) he won major awards.

Author: Adele Schlombs



     

Permalink: https://mok-public-test.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/05082378
Dok-Nr.: obj 05082378

 
End of caption