|
Pfau und Hunde, [Pfau und Hunde] (japanese: 孔雀・犬図) Bild 158,6 x 156,4 cm (ohne Montierung) 251 x 281,2 cm (mit Montierung), Gewicht: 7 kg, Durchmesser: 12 Tusche, Farben und Gold auf Papier
Köln, Museum für Ostasiatische Kunst, , A 144 & A 145
LiteratureJapan Society, Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections 8, 1999, S. 55, Kat.-Nr. 158,159 Abb. 158-159 (SW-Tafel) Hide Painting in the Museum of East Asian Art, Colognein: Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections edited by The Japan Society for the Conservation of Cultural Property (= Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections, Volume 8) Nara 1999 Köln MOK, Meisterwerke, 1995, S. 226, Kat.-Nr. 94, Abb. S. 227 Hide Meisterwerke aus China, Korea und Japanedited by Adele Schlombs edited by Museum für Ostasiatische Kunst Köln1. AuflageTirage, 1995 Kodansha, Japanese Art: The Great European Collections 8, 1992, Abb. 53-54 (Farbtafel) Hide edited by Kodansha Publishers Ltd. (= Hizō nihon bijutsu taikan / Japanese Art: The Great European Collections, Kerun tōyō bijutsukan, Vol. 8) Tokyo 1992 Speiser, Meisterwerke im MOK, Köln 1963, S. 11, Kat.-Nr. 10, 11, Abb. Kat. 10, 11 ( SW-Tafel) Hide Werner Speiser, Meisterwerke im Museum für Ostasiatische Kunst (50. Jubiläum des Museums)edited by Museum für Ostasiatische Kunst Köln 1963 Köln MOK, Splendid Impressions, 2011, S. 272, Kat.-Nr. VII-3, a-b, Abb. S. 273 Hide Doris Croissant, Yukio Lippit, Melissa McCormick, Matthew P McKelway und Josua S. & Trede, Melanie Mostow, Splendid Impressions: Japanese Secular Painting 1400-1900 in the Museum of East Asian Art, Cologneedited by Doris Croissant edited by Museum für Ostasiatische Kunst & Hotei Publishing Leiden 2011 Goldene Impressionen, Köln 2011, S. 59, Abb. S. 46 Hide Susanne Kuhn, Goldene Impressionen. Japanische Malerei 1400-1900edited by Museum für Ostasiatische Kunst Köln 2011 ExhibitionsGoldene Impressionen, Köln 2011 Hide Splendid Impressions. Japanese secular painting 1400-1900 & Goldene Impressionen. Japanische Malerei 1400-1900 29.10.2011-.0..0. 201 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst Explanations for this objectThe paintings originally decorated the front and rear sides of a one-piece screen (tsuitate) of the sort that were placed in the entrances of temples and affluent homes. Rosetsu was one of Maruyama Ôkyô’s (1733-1795) most talented students and from the 1780s on, was allowed to do major commissions for Zen temples and private estates in his name. The Cologne pieces match exactly the motifs that Ôkyô and Rosetsu chose for the interior decoration of Zen temples. The dogs must have reminded the beholder of the famous kôan: ‘Does a dog have Buddha-nature or not?’. |
Additional analogue pictures
|
Pfau [Pfau] (japanese: 孔雀図) Bild 157 x 155 cm
InscriptionSignatur, oben rechts: Heian Rosetsu shai Künstlersignatur (Beschreibung) Siegel, oben rechts, Transkription: Gyo, Übersetzung: Fisch, Beschreibung: Künstlersiegel
Köln, Museum für Ostasiatische Kunst, , A 144
|
Additional analogue pictures
|
Hunde [Hunde] (japanese: 犬図) Bild 158,6 x 156,4 cm
InscriptionSignatur, unten links: Chō Hyōkei sha Künstlersignatur (Beschreibung) Siegel, unten links, Transkription: Gyo, Übersetzung: Fisch, Beschreibung: Künstlersiegel
Köln, Museum für Ostasiatische Kunst, , A 145
|
Permalink: https://mok-public-test.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/05719486
Dok-Nr.: obj 05719486
- Universitäts- und Stadtbibliothek Köln
- Nagasawa Rosetsu
- Kunst- und Museumsbibliothek
- Nagasawa Rosetsu
- Deutsche Nationalbibliothek
- Nagasawa Rosetsu
- Artlibraries.net
- Nagasawa Rosetsu