Additional analogue pictures
|
Schönheit nach dem Bad, [Schönheit nach dem Bad] (japanese: 湯上がり美人 Yuagari bijin) Tani Buncho (japanese: 谷文晁) Japan Edo-Zeit (1603-1868), datiert „An einem Sommertag im Jahr des Tigers“ (1794) Bild 105,2 x 32,0 cm Farben auf Seide
InscriptionSignatur, unten rechts: Kinoe-tora kajitsu sha Bunchō Gemalt an einem Sommertag im Jahr des Tigers (Übersetzung) Siegel, unten rechts, Transkription: Bunchō ga-in
Siegel, oben, Beschreibung: ungelesen Köln, Museum für Ostasiatische Kunst, , A 217
LiteratureJapan Society, Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections 8, 1999, S. 74, Kat.-Nr. 205, Abb. 205 (SW-Tafel) Hide Painting in the Museum of East Asian Art, Colognein: Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections edited by The Japan Society for the Conservation of Cultural Property (= Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections, Volume 8) Nara 1999 Köln MOK, Splendid Impressions, 2011, S. 253 f., Katalog-Nr. VI-10 Hide Doris Croissant, Yukio Lippit, Melissa McCormick, Matthew P McKelway und Josua S. & Trede, Melanie Mostow, Splendid Impressions: Japanese Secular Painting 1400-1900 in the Museum of East Asian Art, Cologneedited by Doris Croissant edited by Museum für Ostasiatische Kunst & Hotei Publishing Leiden 2011 Goldene Impressionen, Köln 2011, S. 22, Abbildung 11 Hide Susanne Kuhn, Goldene Impressionen. Japanische Malerei 1400-1900edited by Museum für Ostasiatische Kunst Köln 2011 Köln MOK, The Printed Image, 2018, S. 126, Abb. 97 Hide Matthi Forrer, The Printed Image: The Flowering of Japan’s Wood Block Printing Cultureedited by Museum für Ostasiatische Kunst Köln 2018.02 ExhibitionsKöln MOK, Das Gedruckte Bild: Japanische Holzschnitte, 2018 Hide Das gedruckte Bild: Die Blüte der Japanischen Holzschnittkultur / The Printed Image: The Flowering of Japan’s Woodblock Printing Culture 01.03.2018-.0..0. 201 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst Goldene Impressionen, Köln 2011 Hide Splendid Impressions. Japanese secular painting 1400-1900 & Goldene Impressionen. Japanische Malerei 1400-1900 29.10.2011-.0..0. 201 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst Explanations for this objectTani Bunchô was a prominent nanga painter, who advised the shôgun as an expert on painting. Evidently he was commissioned to execute a painting on the basis of a woodblock print by Utamoro (1753-1806) and transformed the half-length figure into a standing courtesan. While she wrings out her towel, the kimono loosely wrapped around her allows a sight of her pink breast. In his inscription he quotes a poem from the Chinese classic “Book of Songs” (shijng). The poem describing the natural beauty of Chinese antiquity provided a welcome pretext for depicting the charms of the Japanese courtesan. |
Permalink: https://mok-public-test.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/05719403
Dok-Nr.: obj 05719403
- Universitäts- und Stadtbibliothek Köln
- Tani Buncho
- Kunst- und Museumsbibliothek
- Tani Buncho
- Deutsche Nationalbibliothek
- Tani Buncho
- Artlibraries.net
- Tani Buncho