font-awesome-load
material-design-icons-load
de | en | fr
Connect | Favorites (0) | My searches (0) | Basket (0) | Museum für Ostasiatische Kunst | Barrier-free | FAQ
 
 
  • Person shown:
  • Reproduction-no.: rba_d012744
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Walz, Sabrina, 2009
    Kanō Hidenobu, Su Shi Riding a Horse, Japan, Inv.-Nr. A 170
  • Reproduction-no.: rba_mf700883
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln
    Kanō Hidenobu, Su Shi Riding a Horse, Japan, Inv.-Nr. A 170

Additional analogue pictures

  1. Photo no.: RBA 700 883          


These negatives/slides are analogous. They can be viewed in the Rheinische Bildarchiv. Please direct your inquiry to the office of the Rheinische Bildarchiv: rba@rbakoeln.de.

Su Shi auf einem Pferd reitend,

[Su Shi auf einem Pferd reitend]


(japanese: 蘇軾騎馬図 So Shoku kiba zu)
Kanō Hidenobu
Japan
Frühe Edo-Zeit (1603-1868), 17. Jahrhundert
Bild

94 x 34 cm (ohne Montierung), 170,8 x 47 cm (mit Montierung)
Tusche auf Papier
Siegel, unten links, Transkription: Hidenobu, Beschreibung: Künstlersiegel

Literature

Japan Society, Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections 8, 1999, S. 51, Kat.-Nr. 144, Abb. 144 (SW-Tafel)

 
Hide

Painting in the Museum of East Asian Art, Cologne

in: Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections

edited by The Japan Society for the Conservation of Cultural Property

(= Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections, Volume 8)

Nara 1999

Kodansha, Japanese Art: The Great European Collections 8, 1992, Abb. 19 (SW-Tafel)

 
Hide

edited by Kodansha Publishers Ltd.

(= Hizō nihon bijutsu taikan / Japanese Art: The Great European Collections, Kerun tōyō bijutsukan, Vol. 8)

Tokyo 1992

Fischer, Japanisches Tagebuch, 1938, Abbildung 75

 
Hide

Frieda Fischer, Japanisches Tagebuch. Lehr- und Wanderjahre

München 1938

Paul Klee und der Ferne Osten, Bern 2012, Abbildung S. 72

 
Hide

Osamu Okuda und Marie Kakinuma, Paul Klee und der Ferne Osten. Vom Japonismus zu Zen

edited by Zentrum Paul Klee, Bern & Museum für Ostasiatische Kunst

Bern 2012

S. 151

Köln MOK, Splendid Impressions, 2011, II-8, S. 132 f.

 
Hide

Doris Croissant, Yukio Lippit, Melissa McCormick, Matthew P McKelway und Josua S. & Trede, Melanie Mostow, Splendid Impressions: Japanese Secular Painting 1400-1900 in the Museum of East Asian Art, Cologne

edited by Doris Croissant

edited by Museum für Ostasiatische Kunst & Hotei Publishing

Leiden 2011

Exhibitions

Paul Klee und der Ferne Osten, Bern 2012

 
Hide

Vom Japonismus zu Zen. Paul Klee und der Ferne Osten

 19.01.2013-12.05.2013 Bern, Zentrum Paul Klee
 18.10.2014-01.02.2015 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst

Goldene Impressionen, Köln 2011

 
Hide

Splendid Impressions. Japanese secular painting 1400-1900 & Goldene Impressionen. Japanische Malerei 1400-1900

 29.10.2011-.0..0. 201 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst

Explanations for this object

Depictions of episodes from the life of the Chinese scholar-poet Su Shi (1037-1101) were produced in large number in Japan. The subject of ‘Su Shi riding a horse’ is most likely to refer to the poet’s exile to South China, where he borrowed a peasant’s straw hat and coat in the rain. With his long-torsoed figure and his two-tonal approach, Hidenobu follows the convention established by the Kanô school in the 16th century.

Author: Adele Schlombs



     

Permalink: https://mok-public-test.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/05719540
Dok-Nr.: obj 05719540

 
End of caption