font-awesome-load
material-design-icons-load
de | en | fr
Connect | Favorites (0) | My searches (0) | Basket (0) | Museum für Ostasiatische Kunst | Barrier-free | FAQ
 
 
  • Person shown:
  • Reproduction-no.: rba_d012781
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln, Walz, Sabrina, 2009?
    Mibu no Tadamine (from The Thirty-Six Poetic Immortals), Japan, Inv.-Nr. A 105
  • Reproduction-no.: rba_mf701095
    Image credits: Rheinisches Bildarchiv Köln
    Mibu no Tadamine (from The Thirty-Six Poetic Immortals), Japan, Inv.-Nr. A 105

Additional analogue pictures

  1. Photo no.: RBA 701 095          


These negatives/slides are analogous. They can be viewed in the Rheinische Bildarchiv. Please direct your inquiry to the office of the Rheinische Bildarchiv: rba@rbakoeln.de.

Der Dichter Mibu no Tadamine (von den Sechsunddreißig Unsterblichen der Dichtkunst)

[Der Dichter Mibu no Tadamine (von den Sechsunddreißig Unsterblichen der Dichtkunst)]


(japanese: 三十六歌仙 壬生忠岑 Sanjūrokkasen Mibu no Tadamine)
Japan
Frühe Edo-Zeit (1603-1868), 17. Jahrhundert
Bild

36,7 x 22,3 cm, Tiefe: 1,5 cm, Gewicht: 1,4 kg
Farben und Gold auf gerahmten Papier

Inscription

Aufschrift, oben: Ariake no tsurenaku mieshi wakare yori akatsuki bakari uki mono ha nashi There is nothing so depressing as the break of day and leaving you after having seen the heartless morning moon. (Übersetzung) Gedicht von Mibu no Tadamine (geb. um 850); übersetzt von Joshua Mostow. (Beschreibung)

Literature

Speiser, Werner: Ostasiatische Kunst und Chinoiserie, 1953, Katalog-Nr. 692

 
Hide

Werner Speiser, Ostasiatische Kunst und Chinoiserie. Ausstellung der Stadt Köln. Staatenhaus: 28. Juni bis 16. August 1953

edited by Museum für Ostasiatische Kunst

Köln 1953

Japan Society, Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections 8, 1999, S. 28, Kat.-Nr. 78, Abb. 78 (SW-Tafel)

 
Hide

Painting in the Museum of East Asian Art, Cologne

in: Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections

edited by The Japan Society for the Conservation of Cultural Property

(= Catalogue of Japanese Art in Foreign Collections, Volume 8)

Nara 1999

Kodansha, Japanese Art: The Great European Collections 8, 1992, Abb. 31 (Farbtafel)

 
Hide

edited by Kodansha Publishers Ltd.

(= Hizō nihon bijutsu taikan / Japanese Art: The Great European Collections, Kerun tōyō bijutsukan, Vol. 8)

Tokyo 1992

Japanische Malerei, Köln 1956, Katalog-Nr. 4

 
Hide

Werner Speiser, Japanische Malerei und Graphik - Gedächtnisausstellung zum 100. Geburtstag von Adolf Fischer

edited by Museum für Ostasiatische Kunst

Köln 1956

Köln MOK, Splendid Impressions, 2011, IV-6 a, S. 171

 
Hide

Doris Croissant, Yukio Lippit, Melissa McCormick, Matthew P McKelway und Josua S. & Trede, Melanie Mostow, Splendid Impressions: Japanese Secular Painting 1400-1900 in the Museum of East Asian Art, Cologne

edited by Doris Croissant

edited by Museum für Ostasiatische Kunst & Hotei Publishing

Leiden 2011

Exhibitions

Goldene Impressionen, Köln 2011

 
Hide

Splendid Impressions. Japanese secular painting 1400-1900 & Goldene Impressionen. Japanische Malerei 1400-1900

 29.10.2011-.0..0. 201 Köln, Museum für Ostasiatische Kunst

Japanische Malerei, Köln 1956

 
Hide

Japanische Malerei und Graphik

 09.05.1956-05.08.1956 Köln, Eigelsteintorburg

Explanations for this object

The portraits of Mibu no Tadamine (9th century) and Kiyohara no Motosuke (908-990) come from an album with ideal portraits of the 36 poet immortals. The poem above Tadamine reads: There is nothing so depressing/ as the break of day and/ leaving you after/ having seen the heartless/ morning moon.

Author: Adele Schlombs



     

Permalink: https://mok-public-test.kulturelles-erbe-koeln.de/documents/obj/05719594
Dok-Nr.: obj 05719594

 
End of caption